Prova på

PROVA PÅ ÖVNINGAR I SPIRALEN

Tacksamhet


Tacksamhet är en källa till kraft som är tämligen förbisedd i vår västerländska kultur. Den kan till och med sägas vara en revolutionär kraft eftersom det industriella tillväxtsamhället bygger på att vi ska känna oss missnöjda och uppleva brist för annars är vi inte lika benägna att konsumera. Det kan vara skillnad mellan att säga tack och att verkligen uppleva och känna tacksamhet. En människa som är djupt förankrad i tacksamhet blir oerhört stark inombords. I våra workshops gör vi olika övningar för att vidga utrymmet för tacksamhet i våra hjärtan. Här delar vi med oss av en övning som du kan påbörja hemma idag.

Övning: Tacksamhetsburk

img_0845Ställ en tom glasburk vid din säng, en penna och en bunt små papperslappar. Avsluta varje dag med att välja en händelse som väcker din tacksamhet och skriv ner den. Din tacksamhet kanske riktar sig till dig själv, till andra eller något större. Det behöver inte vara några stora händelser utan det kan vara enkelt och vardagligt. Var konkret och välj bara en sak, även om det finns mer. Fortsätt så i minst en månad och iaktta vad som händer över tid.

Hedra smärtan

När vi öppnar våra hjärtan för tacksamhet kan det också hända att vi drabbas känslomässigt av hur mycket som står på spel i vår värld just nu. Allt från de många olika sätt som människovärdet kränks till insikten om att de system som bär upp livet på jorden – det mest fundamentala för vår existens – är i akut fara. Genom att komma från tacksamhet har vi stärkt den tillit och bärkraft vi behöver för att möta denna svåra verklighet. Nu kan vi kan ge tid, rum och uppmärksamhet åt vår oro, sorg, ilska, rädsla och andra känslor som väcks inom oss som en sund respons till det som händer i vår värld. När vi hedrar smärtan för världen bryter vi både en inre förlamning mot att bidra och de tabun som tystat våra nödsignaler. Vår smärta för världen är inte bara en signal om fara, utan visar också på en omsorg som härstammar från vår djupa förbundenhet med allt levande. Även om det känns mycket är det ingenting vi behöver vara rädda för.

Övning: Andas genom  smärtan

Den här guidade meditationen hjälper oss att tolerera hur vi känner och transformera energin som finns bunden i lidande och avstängdhet så att den kan bli tillgänglig för livet. (källa: Coming back to life (s. 191) av Joanna Macy och Molly Young Brown)

Förbered en plats där du kan sitta eller ligga bekvämt. Ladda ner och lyssna:
Andas igenom.mp3 (10 minuter)

Se med nya ögon


Tacksamheten visar vägen till smärtan och smärta är den signal vi behöver lyssna på för att öppna oss mer och förstå vad som händer i vår värld. Men för att kunna bidra konstruktivt behöver vi se det som smärtar med nya ögon.

Det är lätt att tappa kraft och vi behöver ett perspektivskifte för att upptäcka de möjligheter vi faktiskt också har. Våra föreställningar om viktiga begrepp så som till exempel jaget, tid, makt och orsak orsak/verkan är inte för evigt givna sanningar. De är formade av samma kultur, samma tänkande, som nu håller på att smula sönder livsförutsättningarna på jorden. Andra synsätt finns och är minst lika rimliga. Det är ett spännande utforskande att leka med perspektiven och pröva vilka som är till hjälp för att hela vår värld.

Övning: Brev från sjunde generationen

Syftet med den här övningen att titta på våra ansträngningar idag från framtida generationers perspektiv, ta emot deras råd och mod. Du behöver penna och papper. Övningen tar 10-20 minuter. (källa: Active Hope, s 158)
Ladda ner och lyssna på: Sjunde generationen.mp3

Gå vidare


Periodvis är vi fulla av insikter, idéer och inspiration och det är härligt. Men den avgörande nyckeln till påverkan på samhället är när vi också låter våra insikter manifestera sig konkret i våra liv. När vi börjar leva vår kunskap och vår längtan blir vi också en smittsam förebild för andra människor. Goda exempel visar vägen, ingjuter mod och gör det möjligt för fler att delta.

Genom att artikulera det som ännu inte kommit upp till ytan kan du hjälpa människor att bättre förstå vår belägenhet. Det här steget måste inte handla om att förlänga dina redan långa att-göra listor. Att låta sitt liv genomsyras av en viktig insikt kan likaväl betyda att stryka något från listorna, att avstå, att skapa rum.

Övning: Detta kan jag göra denna vecka.


Har du fått någon impuls, någon ny insikt eller vision genom att arbeta med de tre stegen ovan? Vad kan du göra (eller avstå från att göra) under denna vecka för att ta ett litet steg närmare till att leva din vision?